Efecte ale muzicii clasice

Am descoperit un articol în limba română despre muzicoterapie, despre efectele muzicii asupra creierului uman,  în special despre efectele muzicii clasice. Că tot scriu despre acest subiect, în mai multe dintre articolele mele, m-am bucurat să aflu că există chiar dorinţa de a pregăti şi a forma specialişti în muzicoterapie. Articolul îl puteţi citi aici:

http://adevarul.ro/sanatate/medicina/prof-dr-ioan-bradu-iamandescu-pe-muzica-baroca-neuronii-capata–ritm-specific-geniilor-1_50ace87a7c42d5a6638ba49a/index.html

Dacă s-ar adăuga şi o educaţie muzicală autentică începând chiar de la grădiniţă, multe s-ar schimba în lumea oamenilor.

Studiul pianului, de exemplu, nu doar îmbunătăţeşte capacitatea de memorare şi observare, dar dezvoltă inteligenţa emoţională, capacitatea de analiză în detaliu şi de sinteză, deopotrivă, armonizează activitatea celor două emisfere cerebrale, dezvoltă un tip de procesare mentală complexă, ba chiar şi multitasking-ul. De-aceea aş recomanda tuturor părinţilor să ofere copiilor lor, cel puţin până la vârsta de 12 ani, posibilitatea de a se conecta cu muzica clasică. Iar celor ce conduc ţara, le-aş sugera să-şi amintească că cele mai rentabile investiţii sunt cele făcute în “mâna de lucru”, adică în oamenii ce pot mări Produsul Intern Brut şi economia României.

De altfel, în ultimii 15-20 de ani, se observă o creştere aproape explozivă în interesul copiilor mici de a studia şi a cânta muzică clasică, peste tot în lume. Şi nu doar că le place, că rezonează cu acest palier de frecvenţe, dar sunt şi foarte talentaţi. Printre ei se află şi copii autişti, copii care nu prea au un interes în a relaţiona social cu lumea asta, de a se supune regulilor lumii, dar care au menirea de a creşte nivelul conştiinţei colective a omenirii prin simpla lor prezenţă.

Dr. David R. Hawkins ne dezvăluie în cartea “Adevăr versus Falsitate” nivelurile de conştiinţă atinse de anumiţi compozitori şi stiluri de muzică. Aceste niveluri au fost stabilite prin metoda testării kinesiologice, o ştiinţă ce dovedeşte faptul că ceea ce este potrivit şi favorizează, sprijină viaţa, întăreşte corpul, îi dă putere, îl face să manifeste o intensitate sporită la nivel muscular şi nu numai, iar ceea ce este împotriva vieţii, ceea ce face rău vieţii slăbeşte corpul. Foarte multe dintre testările realizate de echipele supravegheate şi autorizate de dr. Hawkins au fost repetate în condiţii diferite, de echipe diferite, astfel încât rezultatele obţinute să fie reale. Oricare dintre curentele şi stilurile din muzica clasică calibrează la peste 400 (scala este logaritmică şi porneşte de la valoarea 1 până la valoarea 1000, unde 200 este nivelul Adevărului şi al Curajului, 500 este nivelul Iubirii, 540 nivelul Iubirii Necondiţionate, 700 nivelul Iluminării şi 1000 nivelul Avatarurilor – Iisus, Buddha şi Krishna).

Perioadele muzicii clasice

(pornind de la perioadele cele mai recente [LaFave, 2004]

Eclecticism 460 Romantism 465
Minimalism 450 Clasicism 460
Serialism 450 Rococo 460
Dodecafon (12-tonuri) 400 Baroc 470
Neoclasicism 440 Renaştere 470
Impresionism (Debussy) 440 Medieval 470

Muzica clasică

 

Bach, J. S. 530 Kabalefsky, D. 480
Cimpoieri 505 Leoncavello, R. 475
Barber, S. 480 Lizst, F 490
Bartok, B. 475 Mendelssohn, E 480
Beethoven, L 510 Mozart, A. 540
Berlioz, H. 480 Mussorgsky, M. 485
Bizet, G. 425 Offenbach, J. 480
Brahms, J. 495 Pachebel, J. (“Canon”) 690
Cherubini, M. 485 Paganini, N. 515
Colinde de Crăciun 550 Puccini, G. 550
Chopin, E 500 Rachmaninoff, S. 490
Ballet Clasic 525 Ravel, M. 475
Copeland, A. 465 Rossini, G. 490
Debussy, C. 485 Schubert, F 460
Dvorak, A. 490 Shostakovich, D. 480
Glinka, M. 480 Sibelius, J. 485
Gluck, C. 475 Smetana, B. 470
Gounod, C. 420 Stravinsky, I. 465
Grand Opera 525 Strauss, R. 475
Grieg, E. 490 Ceaikovski  P 550
Handel, G. 510 Vangelis 485
Hayden, E 490 Weber, C. M. von 485
Humperdinck, E. 490 Wagner, R. 500

 

 

 Cum au venit spre mine cărţile dr. Hawkins, cât m-am bucurat să găsesc explicate şi expuse multe dintre gândirile personale, este, aş putea spune, un miracol, aşa cum multe dintre minunăţiile ce ni se petrec în viaţă sunt miracole pe care însă, de cele mai multe ori, le trecem cu vederea, aruncându-le în coşul “coincidenţelor”, uitând să ne bucurăm măcar şi de o “coincidenţă”. Deşi suntem “echipaţi” cu un corp fizic ce are o valoare calibrată de 205, trăim pe o planetă calibrată la aceeaşi valoare, iată că dovedim existenţa simultană a multor paliere de vibraţie, de conştiinţă şi manifestare, noi, oamenii. Îngrozitori şi frumoşi, cruzi şi altruişti, oamenii îşi cântă fiecare cântecul său, în marea simfonie a Vieţii.

“Observăm că efectele compasiunii, iubirii, precum şi energiei inimii conduc către o calibrare extrem de înaltă, ceea ce semnifică devotament pentru frumuseţea estetică şi afectivă. Acestea sunt şi nişte fenomene fiziologice, demonstrate prin apariţia aşa-numitei „piele de găină” ce apare la un public emoţionat, care nu arareori varsă şi lacrimi de bucurie. Publicul plânge nedisimulat la un spectacol al nevăzătorului Andrea Bocelli, aşa cum se întâmpla şi la concertele lui Enrico Caruso. Muzica lui George Harrison a fost clar una religioasă. Cimpoiul, calibrat la nivelul 505, semnifică valoare şi curaj, dar transmite şi teamă unui posibil duşman.

Interesant este sunetul de „bocet” al baladelor celtice, cum ar fi cele ale grupului „Riverdance”. Solo-urile sopranei au o energie de o frumuseţe aparte şi care calibrează la nivelul 640–650. Cimpoiul irlandez ne conduce către aceeaşi atmosferă desprinsă parcă „dintr-o altă lume”. Efectul  este magnetic şi poate fi cel mai bine descris prin termenul de eteric. Efectul total este similar cu starea de conştiinţă care predomină deasupra nivelului 600 al conştiinţei. Deşi există sunet, el este învăluit în tăcere şi veşnicie. Sunetul mai trezeşte şi sentimentul unei vechi familiarităţi, ca şi dorinţa de a ne întoarce la o existenţă imaculată, plină de puritate, luminozitate, pace şi frumuseţe.” (extras din Capitolul 9 al cărţii „Adevăr versus Falsitate”, Editura Cartea Daath, 2008)

Efectele pe care le pot produce sunetele asupra materiei au fost dovedite şi prin alte metode, dar mi se pare că cel mai important efect este cel al rezonanţei. Modul in care un grup de oameni se “acordează” în mod natural pentru a realiza armonia este de-a dreptul senzaţional. Tom Kenyon, un cercetător al conştiinţei, al creierului uman şi vindecător prin sunet, a realizat un experiment intitulat Ghandarva. A cerut persoanelor prezente în sala în care îşi ţinea conferinţa să emită fiecare un sunet, fără să se gândească, fără să-şi aleagă unul, ci sa permita existenta acelui sunet ce va ieşi din glasurile lor imediat după ce vor auzi o bătaie din palme. În primele secunde s-a înregistrat un haos sonor. După aproximativ 10 secunde s-a observat modificarea inconştientă a sunetelor emise, astfel încât, în următoarele 20 de secunde s-a obţinut Muzică! Iar corul ad-hoc al participanţilor ar fi putut fi premiat. Natura intrinsecă a omului îl impinge să caute armonia, să caute frumuseţea, să modifice orice este necesar pentru a trăi bucuria şi emoţia frumuseţii. Procesul ajustării frecvenţelor emise nu a fost unul conştient. Nimeni nu era conştient să fi făcut vreo modificare. Dar fiind într-un grup, într-o energie colectivă, influenţa subtilă a acestei energii şi a frecvenţelor conţinute în ea au determinat schimbări, ajustări necesare şi suficiente pentru a crea stabilitatea, armonia, bucuria.

In ultimii 10 ani lumea s-a schimbat extraordinar de mult. Dacă în 7 noiembrie 2003 conştiinţa colectivă a omenirii era calibrată la 203, după un eveniment marcat chiar şi prin poziţia anumitor planete ce formau un sextil puternic şi printr-o eclipsă de lună, in seara de 8 noimbrie 2003 în conştiinţa omenirii s-a produs un salt, atingându-se valoarea de 207. Sensul ascendent al evoluţiei conştiinţei omenirii este sigur. Se observă acest lucru şi prin deschiderea către spiritualitate pe care o manifestă din ce în ce mai mulţi oameni. Iar aceşti copii ce au venit în Viaţa Pământului cu muzica după ei sunt ca nişte magneţi atractori ai lumii. ”Veniţi după noi, veniţi să ne ascultaţi, să vă bucuraţi!” par a ne chema pe noi toţi. Că sunt sau nu conştienţi de menirea lor spirituală, nu are acum prea mare importanţă. Sute şi mii de copii din toată lumea “sprijină lumea într-un… sunet”.

Voi încheia cu un citat din articolul de la care am pornit, un interviu acordat de Prof. Dr. Ioan Bradu Iamandescu, ziarului Adevărul :

“Mai mult, nicio muzică nu poate depăşi pragul pe care îl atinge muzica barocă, de exemplu, ale cărei unde sonore au frecvenţe care se înscriu în zona de activare optimă a activităţii cerebrale. Dacă ascultăm muzică barocă, neuronii capătă un ritm de activitate ciclică între 8 şi 12 cicli pe secundă, ceea ce se întâmplă numai în cazul geniilor! Numai că geniile îl au permanent, în vreme ce omul care ascultă muzică îl are doar cât ascultă muzica, dar este suficient, pentru că îmbunătăţeşte memoria.

În afară de stimularea memoriei, ce alte efecte mai are muzica? Şi ce tipuri de muzică clasică sunt cele mai indicate?

Muzica barocă are efecte foarte bune, slavă Domnului, şi pentru relaxare, şi pentru terapie, dar aici, sigur, îi putem include şi pe Mozart, pe Beethoven, pe Wagner. De asemenea, efectul antalgic este mare şi la muzica preferată. În studiile mele, am pus muzica pe care a vrut-o fiecare, chiar şi muzică populară gen „Uhăi, bade”. Şi aceasta a avut efect antalgic. Dar am pus şi muzică clasică şi aceasta a avut mai mult succes! Ştiu acest lucru pentru că am avut un aparat care te ciupea şi provoca durere, iar intensitatea senzaţiei era înregistrată, aparatul spunea cât te doare. Eu vă pot spune că am avut Zona Zoster, cu dureri mari localizate la ureche, am crezut că am otită. Am ascultat la căşti „Amurgul zeilor” de Wagner – şase ore, de la ora două la opt dimineaţa. Mă mai durea foarte puţin când am ajuns la medicul ORL-ist. În altă ordine de idei, o cercetare recentă a colectivului nostru a demonstrat o scădere considerabilă a glicemiei pe fondul audiţiei muzicii clasice. Toate aceste cercetări nu au alt rol decât să convingă marele public, dar şi lumea medicală, de valoarea muzicoterapiei şi să pregătească atmosfera în ţara noastră pentru introducerea muzicoterapiei ca specialitate complexă, pe care trebuie să o practice fie un muzicolog cu pregătire de psihologie, fie un psiholog cu educaţie medicală, fie un medic care să aibă o cultură muzicală deosebită şi noţiuni de psihologie.”

Daniela Marin

cop_ Adevar vs Falsitate bg

Advertisements

One thought on “Efecte ale muzicii clasice

  1. Pingback: Efecte ale muzicii clasice | Dezvoltare spirituala – Spiritual Development

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s