Povestile lui Gyuri – “Aventurile lui Chilli Ramirez”

Întâmplarea cărţii sau cum s-au petrecut poveştile de viaţă

Interviu cu Ioan Gyuri Pascu

Rep.:   Cum s-a întâmplat să faceţi această carte de poveşti pentru copii?

Gyuri Pascu:    Majoritatea oamenilor consideră că o pâine făcută-n casă, un lucru făcut de mână, o ciorbiţă de casă, ce mai, orice produs de casă este mai apreciat decât cele “atinse” de tehnologie. De ce? Pentru că poartă cu ele şi în ele un ingredient pe care tehnologia nu-l posedă: INIMA!  Da, un lucru “de casă” e făcut cu drag pentru cei dragi din casă ori pentru cei poftiţi sau nepoftiţi să-i treacă pragul. Cam aşa s-au întâmplat lucrurile cu aceste poveşti.

Am avut, bineînţeles, şi motive şi motivaţie pentru a scrie poveştile, cântecelele,  şi a le înregistra. O să vă enumăr câteva:

1. Fetiţei noastre îi plăceau mai mult poveştile inventate de noi decât cele clasice. Veţi spune că nu era nevoie să le scriu, că era suficient să inventez şi să continuu cu “oralitatea”. Aici intervine motivul doi.

2.  Eram un tată mai mereu plecat, prins de iluzia faimei, a carierei şi a necesităţii asigurării traiului decent al familiei. Şi-atunci m-am gândit să le scriu, să le înregistrez şi astfel să mă audă povestind şi când nu eram acasă.

Două motive suficiente, nu-i aşa?  Dar, scriind au apărut şi alte motive:

3.    Era distractiv. Munca asta mă bucura extrem de tare!

4.    Mă întâlneam cu copilul din mine, ceea ce noi, adulţii, cam uităm să facem!

5.    Înregistrându-le, m-am gândit că voi putea bucura şi pe alţii.

Rep.:    Înţeleg că aţi înregistrat aceste poveşti în urmă cu mai mulţi ani.

Gyuri Pascu:    Da. Deja destul de mulţi. De ce n-au fost aceste poveşti cunoscute atunci? ”Pentru că trăim în România!”, mi-au răspuns mai toţi cunoscuţii.

Rep.:    Cum au revenit în actualitate aceste poveşti?

Gyuri Pascu:    Daniela Marin, care este directorul editurii Cartea Daath, mama fetiţei pentru care am scris poveştile şi fosta mea soţie, m-a întrebat dacă n-aş mai scrie nişte poveşti pentru o carte de copii. Şi, pentru că nimic nu-i întâmplător, la puţin timp după această discuţie, o doamnă de la Zurly m-a invitat la Muzeul Satului, într-o sâmbătă, să spun copiilor o poveste. Atunci mi-au venit în gând poveştile mele şi i-am spus Danielei că, până la alte poveşti, cu cele pe care le avem deja, ar fi bun un proiect.

Şi, pentru că nimic nu-i întâmplător, pe 1 iunie, aflându-ne toţi trei la un concurs de pian la Rm.Vâlcea, Iarina, fiica mea, mi-a zis:”Tata, dacă iau premiu, îmi cumpăr tabletă grafică.” De ce tabletă grafică? Pentru că voia să-şi hrănească pasiunea din copilărie, desenul. Şi-a luat premiu şi şi-a cumpărat tableta grafică. Dar, povestea nu s-a terminat aici. Tot la acel concurs, ne-am întâlnit cu domnul Cristian Soleanu, celebrul saxofonist, care, ”întâmplător” a fost coleg de clasă cu Daniela  la liceul “Dinu Lipatti”. Fiul lui participa şi el la concurs. În aşteptarea intrării copiilor noştri în concurs s-a “întâmplat” să ne arate nişte lucrări ale fiicei sale, Anastasia, căreia îi place desenul foarte mult. Danielei i-au plăcut şi a întrebat-o pe Anastasia dacă o interesează să facă ilustraţie pentru o carte de poveşti.

Şi,uite-aşa, două fete dintre care una reprezentând generaţia pentru care am scris cu ani în urmă poveştile (Iarina are deja 16 ani), cealaltă în vârstă de numai 11 ani, dar fericită să audă aceste poveşti, sunt azi ilustratorii acestei cărţi!

Felul în care au perceput ele poveştile se vede în prospeţimea şi sinceritatea ilustraţiilor.

Eu cred în întâlnirile providenţiale, cred în bucuria de a trăi viaţa ca pe cea mai frumoasă poveste!

Rep.:    Deja povestea poveştilor e fascinantă! Ea însăşi o aventură. Am înţeles că titlul cărţii este “Aventurile lui Chilli Ramirez”. Cine este Chilli Ramirez?

Gyuri Pascu:    Chilli Ramirez este un şoricel ce trăieşte împreună cu familia lui în New Mexico. În prima poveste, “Chilli Ramirez şi buletele de caşcaval”, aflaţi despre familia Ramirez compusă din Ronţita, mama, Quiţillo, tatăl, Chilli, fiul şi sora lui, Chillita. Viaţa familiei de şoricei nu diferă prea mult de viaţa oamenilor, că tot se spune că ADN-ul  uman se aseamănă cu cel de şoarece în proporţie de 97,5%. Peripeţiile lui Chilli îi dovedesc curajul, înţelepciunea şi devotamentul faţă de ai lui, calităţi suficiente pentru a-l face un erou.

Rep.:    Poveştile se adresează copiilor de orice vârstă?

Gyuri Pascu:    Chiar şi copiilor interiori, dinăuntrul oricărui corp matur.

Rep.:    Aveţi vreo recomandare pentru cititori?

Gyuri Pascu:    Cititori şi ascultători de poveşti, dragi părinţi, dragi copii, citiţi, povestiţi, îmbunătăţiţi împreună aceste poveşti şi împărtăşiţi-le şi altora cu drag, căci făcând aceasta veţi menţine treaz ceva ce omul, în general, pierde pe drumul sinuos al vieţii: INIMA!

Sunt convins că veţi savura aste “poveşti de casă”, “homemade” ca să spun aşa! POFTĂ BUNĂ!

Cu drag, Gyuri

http://www.youtube.com/watch?v=BGoJqCSBvtw

http://www.youtube.com/watch?v=iAV4rt_BTkg

http://www.youtube.com/watch?v=Khxs744bEuM

3 thoughts on “Povestile lui Gyuri – “Aventurile lui Chilli Ramirez”

  1. Bucuria copilului de-a asculta povesti este unica, retrairea acelei bucurii (la .. o alta varsta) este o minune pe care munca voastra o face posibila.
    Multumesc!

    Like

    Reply

Leave a Reply

